De Ford van hennep

Op allerlei hennep-blogs is nog steeds te lezen dat Henry Ford in 1941 een auto van hennep fabriceerde. Die hennep-auto was door het gebruikte materiaal maar liefst de helft lichter dan de metalen auto’s van die tijd, wat een enorme brandstofbesparing met zich mee zou brengen. Bovendien was hij ook nog eens sterker, werd gezegd. Om dat laatste te demonstreren was de oude Ford (toen 78) niet te beroerd om voor de snorrende camera’s verwoed op zijn auto te slaan met iets wat lijkt op een bijl. De hennep-auto vertoonde volgens de opgetrommelde journalisten nauwelijks een krasje. “Maar bij een soortgelijk experiment op een stalen plaat, sloeg hij door het metaal,” schreef de New York Times.

auto_ford

Ford zou iets hebben gehad met hennep. “Waarom zouden we bossen of mijnen leegplunderen die zich gedurende eeuwen hebben gevormd als we hennep hebben, die elk jaar opnieuw groeit?” Om te laten zien dat het menens was met zijn liefde voor hennep, liet Ford zich graag fotograferen in een stapel hennepstro.
Helaas werd het verhaal van de hennep auto een paar jaar geleden ontkracht. De auto die Ford had gebouwd, was volgens de kranten van die tijd grotendeels van “plastic” gemaakt. Eigenlijk lijkt het te gaan om een composiet, een uit meerdere componenten samengesteld product dat voor 70 procent bestond uit plantaardige vezels, waaronder hennep. Tegenwoordig zouden we dit een “biocomposiet” noemen.

Ford-1

De auto werd nooit in productie genomen, maar toch lijkt Ford het wel goed te hebben gezien. De zogenoemde “biobased” composieten die in 1941 hun tijd misschien vooruit waren, worden nu steeds meer toegepast, niet in de laatste plaats in de automobielsector.
Plantaardige vezels als hennep en vlas zijn bekend om hun grote trekkracht, die niet onderdoet voor die van de conventionele glasvezels. Bovendien zijn ze licht, liggen de productiekosten een stuk lager, is het energieverbruik geringer, en zijn de natuurlijke vezels hernieuwbaar. Vooral vlas en hennep worden daarin verwerkt.

In de sport wordt er al lang niet meer raar van opgekeken. De voormalige Belgische topwielrenner Johan Museeuw presenteerde jaren geleden al een racefiets die voor 50 procent bestond uit vlasvezels. Het Franse sportmerk Decathlon kwam met een tennisracket waarin eveneens vlasvezels zijn verwerkt.
Best mogelijk dat Museeuw en Decathlon voor plantaardige vezels hebben gekozen vanuit een “groene” ondernemersvisie, maar doorslaggevend zullen toch de mechanische en fysische eigenschappen zijn geweest: de vlasvezels zijn licht, sterk en goedkoper te produceren.

Mede om die redenen is ook in de automobielsector het gebruik van natuurvezels in composieten sterk toegenomen. In de Duits/Oostenrijkse auto-industrie werd in 1996 bijvoorbeeld 1.300 ton vlas verwerkt, in 2005 was dat opgelopen tot 12.700 ton. Per auto werd in 2000 gemiddeld 20 kilo textiel verwerkt, de schatting is dat dit in 2020 zal zijn opgelopen tot zo’n 32 kilo. Interessant is dat een groot deel van de textiele vezels wordt ingezet als vervangende grondstof voor bekende applicaties.

Een van de bedrijven die aan de auto-industrie leveren is het Nederlandse Hemp Flax, dat onder hennep levert die wordt verwerkt door Bugatti en Mercedes.
markhttps://www.youtube.com/watch?v=GTtZrffjmU8

Vooralsnog worden de met natuurvezels versterkte kunststoffen in de automobiel-industrie vooral toegepast in het interieur, zoals in de hoedenplank, het dashboard en de deurbekleding. Maar ook zwaardere toepassingen komen eraan. Al in 2007 maakte het Nederlandse bedrijf NPSP Composieten voor de Nederlandse Spoorwegen de neus van een zogenoemde Koplopertrein. In het daarvoor ontwikkelde composiet zijn synthetische vezels geheel verbannen, en is uitsluitend gewerkt met natuurlijke vezels, die weer worden versterkt met natuurlijke harsen.

kestrel

De Kestrel

Ford maakte zijn auto in 1941 dus maar voor een klein gedeelte van hennep. Het schijnt dat de mensen van het Ford Museum in Detroit het dan ook niet hebben over een hennep-auto, maar over een “sojabonenauto”. Die waren er óók in verwerkt. Tegenwoordig zit er meer hennep en vlas in een doorsnee auto dan in de “hennep auto” van Henry Ford. In Canada wordt gewerkt aan de Kestrel, een kleine elektrische auto die is gemaakt van biocomposiet met hennep.

Het idee van een auto die voor een groot gedeelte is gemaakt van hennep is helemaal zo vreemd niet meer. Kijk hier voor ons actuele aanbod van hennep-producten.

http://webshop.ecologicaltextiles.nl/contents/en-uk/d7_Hemp.html